SJS - Kleuterklas 2B

Thema: carnavalKlassen

Posted by Sint-Jozefsschool Sat, February 24, 2018 18:23:11

THEMA: CARNAVAL

Ter voorbereiding van het carnavalfeest , hebben we heel wat geknutseld.
Natuurlijk mocht een masker niet ontbreken. We hebben kunnen kiezen tussen verschillende dierenmaskers, en zo hebben we een eigen dierenmasker geschilderd.
Om het echt feestelijk en plezier te kunnen maken , hebben we ook een carnavaltoeter gemaakt en versierd.
Verder hebben we onze creativiteit kunnen uiten via muzische vorming waarbij we ons zelfportret mochten versieren via allerlei materialen: stiften, gekleurd papier, concetti, serpentines, ....
We hebben ook nog werkjes gemaakt zoals : teloefeningen met de dobbelstenen, inkleuroefeningen, ...
Bij carnaval hoort ook muziek, en via ons nieuw liedje: "Ik heb een toeter", hebben we ons kunnen uitleven met de muziekinstrumenten.
Via de taalactiviteiten hebben we nieuwe woordenschat aangeleerd, verhalen beluisterd, prentkijken,waarneming carnavalattributen, kledij...
Maar natuurlijk hebben we vooral veel plezier beleefd op het carnavalfeest, waarbj we wafels gegeten hebben en chocomelk gedronken, in onze carnavalskledij gedanst, gezongen en met serpentines hebben gegooid!

Hoera voor onze jarigen: Lucas en Adrian zijn 5 jaar geworden!

Thema: Kikker in de kou - winterKlassen

Posted by Sint-Jozefsschool Mon, February 05, 2018 20:14:47

Thema: Kikker in de kou - de winter

We zijn dit thema begonnen via het verhaal van "Kikker in de kou". We hebben het verhaal beluisterd via de CD, via het prentenboek, via DVD en een poppenspel.
Daarna hebben we het verhaal gedramatiseerd.
We hebben kikker in de kou , vormgevend geschilderd.
We hebben het verhaal kunnen verwerken via de winkel, de poppenhoek, de boekenhoek, werkjes, blokken,de popjes van kikker en zijn vrienden...
Het verhaal werd verder uitgewerkt door taalactiviteiten, waarnemingen, wiskundige initiatie , muzische vorming i.v.m. de winter en sneeuw en ons nieuw liedje : "witte vlokjes komen naar beneden,..." .
En ten slotte hebben we de vogeltjes in de kou ook geholpen door pindasnoeren te rijgen en pindanootjes te gaan leggen in het voederhuisje in onze tuin.
Tijdens de godsdienstlesjes hebben we het verhaal van Zacheus beluisterd en verwerkt.
Het thema van de schrijfdans was "de trap", waarbij we traptredes hebben leren uitbeelden, tekenen,...

Hoera voor Nina-Rose : zij is 5 jaar geworden!!


Kerstmis en NieuwjaarKlassen

Posted by Juf Marleen Sun, January 07, 2018 19:17:58

Thema: Kerstmis en Nieuwjaar
Via allerlei activiteiten hebben we samen toegeleefd naar het grote Kerstfeest.
Eerst zijn we samen op het plein een mooie spar gaan kopen, die we dan versierd hebben in onze klas tot een mooie Kerstboom!
Ook in onze klas hebben we via Kerstversiering , de Kerstsfeer kunnen beleven : o.a via de poppenhoek,..
We hebben geluisterd naar mooie Kerstverhalen via prentenboeken,poppenkastverhalen, verhalen via prenten, maar vooral naar het mooie Kerstverhaal:"Het geboorteverhaal van Jezus"!
We hebben heel veel gezongen: Kerstliedjes en ons nieuwe liedje: "We gaan een boom versieren..."
De verwerking van het thema gebeurde ook via werkjes: W.I.meten:Een Kerstboom knippen en kleven (stroken kleven van groot naar klein), Kerstballen tellen, associatie oefeningen, inkleuroefeningen,.., maar vooral via ons knutselwerkje: "een mooie Kerststal"
Ook Nieuwjaar mochten we niet vergeten en hebben we onze Nieuwjaarsbrief elke dag ingeoefend om onze wensen te kunnen voordragen aan onze lieve familie !
Tijdens de schrijfdans hebben we de bewegingen ingeoefend van het thema: "de trap".
In de godsdienstlesjes stond natuurlijk het "geboorteverhaal van Jezus" centraal!
We zijn het thema en het jaar geƫindigd met het bekijken van het "Kerstverhaal", voorgedragen door de 3 de kleuterklas van juf Rita en een Kerstfeestje in onze klas!

Hoera voor Souhaila en Elias : zij zijn 4 jaar geworden!



Thema: SinterklaasKlassen

Posted by Juf Marleen Sun, December 10, 2017 15:13:44

Blog imageTHEMA: SINTERKLAAS

Ons klasje was mooi versierd met zelfgemaakte vlaggetjes (inkleuren en uitknippen).
Na de grondige waarneming van de Sinterklaas- en zwarte Pietpop hebben we een mooie Sinterklaas en Zwarte Piet kunnen schilderen.
En een Zwarte Pietkroon hebben we geknutseld om op ons hoofd te kunnen zetten op het Sinterklaasfeest.
Wiskundige intitatie hebben we geoefenen via werkjes zoals: associatieoefening, puzzels,..
Maar we hebben vooral in spanning afgeteld op de komst van Sinterklaas via de aftelkalender.
We hebben mooie verhalen beluisterd en bekeken via verhalen met prenten: "De Snoepjespiet, de drie beren van Sinterklaas, digitale prentenboeken op de computer, prentenboeken,poppenkast,..
Ons versje: "In een hoekje van de kelder" , hebben we heel goed ingeoefend , om het daarna aan Sinterklaas en de Zwarte Pieten te kunnen opzeggen!!In de verschillende hoeken hebben we ons uitgeleefd door o.a. ons in te leven in de rol van Sinterklaas en/of Zwarte Piet door de Sint en Zwarte Pietkledij,..
We hebben veel plezier beleefd aan het zingen van bekende sinterklaasliedjes , maar hebben ook een nieuw lied geleerd: "Zwarte Piet waar ben je?
De dag voor de komst van sinterklaas hebben we onze schoen klaargezet met wat lekkers voor het paard.
En dan was het zover!! Wat hebben we genoten van de leuke show en de komst van Sinterklaas en de Zwarte Pieten! En wat waren we blij dat we allemaal braaf zijn geweest en Sinterklaas in onze klas was geweest en snoepgoed en heel wat speelgoed voor in onze klas heeft gebracht. Dank U Sinterklaas!!

Hoera voor de jarigen: WINNER en TOON zijn 4 jaar geworden!

OMA EN OPAKlassen

Posted by Juf Marleen Sat, December 02, 2017 16:37:15

Thema : oma en opa

Tijdens het thema hebben we over onze oma's en opa's verteld via meegebrachte foto's.
Onze lieve grootouders hebben we willen bedanken via ons liedje en onze zelfgemaaktekaartjes.
In de hoekjes van de klas hebben we o.a halskettingen gemaakt, werkjes zoals: knip- en kleefoefening: de evolutie van baby naar oma en opa, digitale prentenboeken beluisterd .
We hebben een versje aangeleerd voor onze lieve oma's en opa's en hebben veel plezier beleefd aan het zingen van ons nieuw liedje: "Daar mag ik soms wonen.."
Tijdens de godsdienstlesjes hebben we onze oma' en opa's bedankt voor alles wat ze voor ons doen, en hebben we het ook gehad over "Gods dromen" en hebben hierover liedjes gezongen, gebeden, het stil gemaakt,... .
Het thema van onze schrijfdans was "parapluutje".
We hebben genoten van het prachtig verhaal uit een prentenboek, voorgelezen door de oma van Sam !

HET WEERKlassen

Posted by Juf Marleen Sat, December 02, 2017 16:30:25

Thema: Het weer

We zijn het thema begonnen met het waarnemen van het weer en de weerkalender. Elke dag neemt de weerman of weervrouw( = een kleuter) het weer waar, vertelt over het weer en zet de weerkalender juist.
Met onze eigen paraplu hebben we in de regen gelopen!
We hebben het versje aangeleerd : "Wat een weer , bromt de beer"
In de poppenhoek, de winkel, de computerhoek ( digitale prentenboeken), de boetseerhoek hebben we het thema kunnen verwerken.
Voor muzische vorming (beeld) hebben we o.a. een weerklok gemaakt, en de regenboog getekend".
Tijdens de schrijfdans hebben we het thema: "de regenboog" uitgewerkt.
En tijdens de godsdienstlesjes hebben we het thema: "Wat een droom" uitgewerkt.

Hoera voor Arthur en Kiara : zij zijn 4 jaar geworden!

thema: fruitKlassen

Posted by Juf Marleen Fri, November 03, 2017 16:05:01


THEMA: FRUIT

We zijn ons thema begonnen met een bezoek aan de fruitwinkel. Daar hebben we allerlei fruit gekocht om het daarna in onze klas te kunnen waarnemen en proeven.

In onze hoekjes hebben we rond het thema gespeeld en gewerkt zoals: fruit gekocht en verkocht in de fruitwinkel, fruit geboetseerd, getekend, opvoedende spelen, fruit in de poppenhoek, geschilderd,gesorteerd, geteld....

Als verwerking hebben we fruit geboetseerd, geschilderd, en een mooi fruitmandje versierd.

Het liedje van dit thema : "Ik ken een tuin die bomen spaart " hebben we gezongen en gedramatiseerd met onze peren- en appelmandjes.

Tijdens een oriƫntatieoefening hebben we juiste fruit moeten zoeken

Met ons aangekocht en meegebracht fruit hebben we fruit gesneden en lekkere fruitsla gemaakt en geproefd!


Blog image
meerdere foto's : zie "fotogalerij"





thema: Herfst in het bosKlassen

Posted by Juf Marleen Sun, October 22, 2017 19:46:02

THEMA: HERFST IN HET BOS
We zijn dit thema begonnen met een prachtige wandeling en zoektocht in het park te Meise.
Het verzamelde herfstmateriaal hebben we waargenomen en verwerkt: boetseren van slakjes,paddenstoelen.., schilderen: "Het herfstbos", vormgevende knip-en kleefoefening: "de paddenstoelen", ritmische knipoefening: herfstvruchten,vormgevend tekenen en inkleuren,...
We hebben ook al rond wiskunde gewerkt zoals: sorteren, tellen en het juiste aantal herfstvruchten zoeken, winkelspel,..
Rond taal hebben we o.a.: nieuwe woordenschat geleerd, verhalen beluisterd; "herfst in het bos, de eekhoorn, de slak,poppenkast, praatprenten , versje: "de paddenstoel"...
We hebben veel plezier beleefd aan het zingen en dramatiseren van het liedje: "Kijk eens wat ik heb gevonden,.."
In de herfst denken we ook aan pompoenen, die we hebben waargenomen en lekkere soep van gemaakt en geproefd. We hebben ook de evolutie van het zaadje tot pompoen verwerkt in het chronologisch rangschikken.
Het thema voor onze schrijfdans was: "herfstbladeren".
Tijdens de godsdienstlesjes hebben het gehad over "Op avontuur in het bos", waarbij we bewonderd konden zijn en onze dankbaarheid getoond hebben tijdens de gebedjes en het zingen van de mooie liedjes: "Kijk eens naar de bomen, "dankje , dankje".
+ foto's : zie foto's