SJS - Kleuterklas 2B

SJS - Kleuterklas 2B

Klasblog K2b

Welkom op de blog van kleuterklas 2B

Kerstmis en Nieuwjaar

KlassenPosted by Juf Marleen Sun, January 07, 2018 19:17:58
Thema: Kerstmis en Nieuwjaar
Via allerlei activiteiten hebben we samen toegeleefd naar het grote Kerstfeest.
Eerst zijn we samen op het plein een mooie spar gaan kopen, die we dan versierd hebben in onze klas tot een mooie Kerstboom!
Ook in onze klas hebben we via Kerstversiering , de Kerstsfeer kunnen beleven : o.a via de poppenhoek,..
We hebben geluisterd naar mooie Kerstverhalen via prentenboeken,poppenkastverhalen, verhalen via prenten, maar vooral naar het mooie Kerstverhaal:"Het geboorteverhaal van Jezus"!
We hebben heel veel gezongen: Kerstliedjes en ons nieuwe liedje: "We gaan een boom versieren..."
De verwerking van het thema gebeurde ook via werkjes: W.I.meten:Een Kerstboom knippen en kleven (stroken kleven van groot naar klein), Kerstballen tellen, associatie oefeningen, inkleuroefeningen,.., maar vooral via ons knutselwerkje: "een mooie Kerststal"
Ook Nieuwjaar mochten we niet vergeten en hebben we onze Nieuwjaarsbrief elke dag ingeoefend om onze wensen te kunnen voordragen aan onze lieve familie !
Tijdens de schrijfdans hebben we de bewegingen ingeoefend van het thema: "de trap".
In de godsdienstlesjes stond natuurlijk het "geboorteverhaal van Jezus" centraal!
We zijn het thema en het jaar geƫindigd met het bekijken van het "Kerstverhaal", voorgedragen door de 3 de kleuterklas van juf Rita en een Kerstfeestje in onze klas!

Hoera voor Souhaila en Elias : zij zijn 4 jaar geworden!



Thema: Sinterklaas

KlassenPosted by Juf Marleen Sun, December 10, 2017 15:13:44
THEMA: SINTERKLAAS

Ons klasje was mooi versierd met zelfgemaakte vlaggetjes (inkleuren en uitknippen).
Na de grondige waarneming van de Sinterklaas- en zwarte Pietpop hebben we een mooie Sinterklaas en Zwarte Piet kunnen schilderen.
En een Zwarte Pietkroon hebben we geknutseld om op ons hoofd te kunnen zetten op het Sinterklaasfeest.
Wiskundige intitatie hebben we geoefenen via werkjes zoals: associatieoefening, puzzels,..
Maar we hebben vooral in spanning afgeteld op de komst van Sinterklaas via de aftelkalender.
We hebben mooie verhalen beluisterd en bekeken via verhalen met prenten: "De Snoepjespiet, de drie beren van Sinterklaas, digitale prentenboeken op de computer, prentenboeken,poppenkast,..
Ons versje: "In een hoekje van de kelder" , hebben we heel goed ingeoefend , om het daarna aan Sinterklaas en de Zwarte Pieten te kunnen opzeggen!!In de verschillende hoeken hebben we ons uitgeleefd door o.a. ons in te leven in de rol van Sinterklaas en/of Zwarte Piet door de Sint en Zwarte Pietkledij,..
We hebben veel plezier beleefd aan het zingen van bekende sinterklaasliedjes , maar hebben ook een nieuw lied geleerd: "Zwarte Piet waar ben je?
De dag voor de komst van sinterklaas hebben we onze schoen klaargezet met wat lekkers voor het paard.
En dan was het zover!! Wat hebben we genoten van de leuke show en de komst van Sinterklaas en de Zwarte Pieten! En wat waren we blij dat we allemaal braaf zijn geweest en Sinterklaas in onze klas was geweest en snoepgoed en heel wat speelgoed voor in onze klas heeft gebracht. Dank U Sinterklaas!!

Hoera voor de jarigen: WINNER en TOON zijn 4 jaar geworden!

OMA EN OPA

KlassenPosted by Juf Marleen Sat, December 02, 2017 16:37:15
Thema : oma en opa

Tijdens het thema hebben we over onze oma's en opa's verteld via meegebrachte foto's.
Onze lieve grootouders hebben we willen bedanken via ons liedje en onze zelfgemaaktekaartjes.
In de hoekjes van de klas hebben we o.a halskettingen gemaakt, werkjes zoals: knip- en kleefoefening: de evolutie van baby naar oma en opa, digitale prentenboeken beluisterd .
We hebben een versje aangeleerd voor onze lieve oma's en opa's en hebben veel plezier beleefd aan het zingen van ons nieuw liedje: "Daar mag ik soms wonen.."
Tijdens de godsdienstlesjes hebben we onze oma' en opa's bedankt voor alles wat ze voor ons doen, en hebben we het ook gehad over "Gods dromen" en hebben hierover liedjes gezongen, gebeden, het stil gemaakt,... .
Het thema van onze schrijfdans was "parapluutje".
We hebben genoten van het prachtig verhaal uit een prentenboek, voorgelezen door de oma van Sam !

HET WEER

KlassenPosted by Juf Marleen Sat, December 02, 2017 16:30:25
Thema: Het weer

We zijn het thema begonnen met het waarnemen van het weer en de weerkalender. Elke dag neemt de weerman of weervrouw( = een kleuter) het weer waar, vertelt over het weer en zet de weerkalender juist.
Met onze eigen paraplu hebben we in de regen gelopen!
We hebben het versje aangeleerd : "Wat een weer , bromt de beer"
In de poppenhoek, de winkel, de computerhoek ( digitale prentenboeken), de boetseerhoek hebben we het thema kunnen verwerken.
Voor muzische vorming (beeld) hebben we o.a. een weerklok gemaakt, en de regenboog getekend".
Tijdens de schrijfdans hebben we het thema: "de regenboog" uitgewerkt.
En tijdens de godsdienstlesjes hebben we het thema: "Wat een droom" uitgewerkt.

Hoera voor Arthur en Kiara : zij zijn 4 jaar geworden!

thema: fruit

KlassenPosted by Juf Marleen Fri, November 03, 2017 16:05:01


THEMA: FRUIT

We zijn ons thema begonnen met een bezoek aan de fruitwinkel. Daar hebben we allerlei fruit gekocht om het daarna in onze klas te kunnen waarnemen en proeven.

In onze hoekjes hebben we rond het thema gespeeld en gewerkt zoals: fruit gekocht en verkocht in de fruitwinkel, fruit geboetseerd, getekend, opvoedende spelen, fruit in de poppenhoek, geschilderd,gesorteerd, geteld....

Als verwerking hebben we fruit geboetseerd, geschilderd, en een mooi fruitmandje versierd.

Het liedje van dit thema : "Ik ken een tuin die bomen spaart " hebben we gezongen en gedramatiseerd met onze peren- en appelmandjes.

Tijdens een oriƫntatieoefening hebben we juiste fruit moeten zoeken

Met ons aangekocht en meegebracht fruit hebben we fruit gesneden en lekkere fruitsla gemaakt en geproefd!



meerdere foto's : zie "fotogalerij"





thema: Herfst in het bos

KlassenPosted by Juf Marleen Sun, October 22, 2017 19:46:02
THEMA: HERFST IN HET BOS
We zijn dit thema begonnen met een prachtige wandeling en zoektocht in het park te Meise.
Het verzamelde herfstmateriaal hebben we waargenomen en verwerkt: boetseren van slakjes,paddenstoelen.., schilderen: "Het herfstbos", vormgevende knip-en kleefoefening: "de paddenstoelen", ritmische knipoefening: herfstvruchten,vormgevend tekenen en inkleuren,...
We hebben ook al rond wiskunde gewerkt zoals: sorteren, tellen en het juiste aantal herfstvruchten zoeken, winkelspel,..
Rond taal hebben we o.a.: nieuwe woordenschat geleerd, verhalen beluisterd; "herfst in het bos, de eekhoorn, de slak,poppenkast, praatprenten , versje: "de paddenstoel"...
We hebben veel plezier beleefd aan het zingen en dramatiseren van het liedje: "Kijk eens wat ik heb gevonden,.."
In de herfst denken we ook aan pompoenen, die we hebben waargenomen en lekkere soep van gemaakt en geproefd. We hebben ook de evolutie van het zaadje tot pompoen verwerkt in het chronologisch rangschikken.
Het thema voor onze schrijfdans was: "herfstbladeren".
Tijdens de godsdienstlesjes hebben het gehad over "Op avontuur in het bos", waarbij we bewonderd konden zijn en onze dankbaarheid getoond hebben tijdens de gebedjes en het zingen van de mooie liedjes: "Kijk eens naar de bomen, "dankje , dankje".
+ foto's : zie foto's




De Kermis

KlassenPosted by Juf Marleen Sun, October 01, 2017 18:25:24
Thema : de kermis

Na een korte rondleiding op de kermis ( = exploratietocht) hebben we tijdens een kringgesprek heel wat kunnen vertellen over onze ervaringen.
Zo hebben we verder kunnen werken aan taal rond dit thema zoals: nieuwe woordenschat, praatprenten met de kleurendobbelsteen, opvoedende spelen, versje: "Naar de kermis..."
We hebben ook geknutseld en werkjes gemaakt zoals: oliebollen , knip-en kleefoefening: "De draaimolen", inkleuren volgens patroon (=ballonnen), , knippen en kleven van "evenveel" eendjes.(getalbegrip)
Door het juiste aantal eendjes te vissen, deden we ook aan wiskundige initiatie.
In de hoeken hebben we ons thema verder uitgewerkt zoals: "Het oliebollen- en frietkraam", frietjes eten in de poppenhoek, eendjes vissen, ...
Tijdens de schrijfdans hebben we de eerste keer "geschrijbeld"(= term schrijven in de schrijfdans" ) in het thema: "de zandberg".
En tijdens onze godsdienstmomentjes hebben we het gehad over het bijbelverhaal:"Jezus en de vissers"!
We zijn "samen" oliebollen gaan kopen in het oliebollenkraam en mochten smullen van een een "lekkere" oliebol!

Thema: mijn nieuwe klas

KlassenPosted by Juf Marleen Sat, September 16, 2017 16:47:45
Thema: mijn nieuwe klas

Vol spanning kwamen we binnen in ons nieuwe klasje!! We moesten allemaal een beetje wennen aan onze nieuwe vriendjes, de klas, de juf!
We hebben dan vooral de eerste weken onze klas, de verschillende hoeken,de klasgewoontes,.. maar vooral elkaar en de nieuwe juf leren kennen!
We hebben al heel wat kringmomenten gehad waar we vooral rond taal gewerkt hebben zoals: waarneming van onze boekentas, de verschillende hoeken,de week-en dagkalender,.. praatprenten en woordenschat i.v.m. de klas en de school, versje aangeleerd, poppenkast, TV-programma over Kikker,..
We vonden het fijn om al samen te zingen en te dansen op de liedjes: "De school is weer begonnen", en "Is dit onze nieuwe klas?"
We hebben ook reeds geschilderd, gestempeld, gescheurd en gekleefd, kleuroefeningen gemaakt, geboetseerd,....
Rond godsdienst hebben we kennisgemaakt met Jezus en met de dagdagelijkse rituelen zoals het kaarsje aansteken, het stil maken bij het liedje..
We zijn de eerste keer met onze turnzak en turnpantoffels gaan turnen bij juf Berlinde.
Dit jaar doen we ook aan schrijfdans en hebben we ons eerste verhaaltje beluisterd en de bewegingen uitgevoerd( De zandberg).
We hebben samen afgeteld naar ons eerste bibliotheekbezoekje!! Dit vonden we heel spannend!

Hoera voor onze 2 jarigen: Dasha en Eloan zijn 4 jaar geworden!




Next »